Ένα σχόλιο στην προηγούμενη ανάρτηση από κάποια αναγνώστρια ,και την ευχαριστώ πολύ για αυτό, μου δίνει βάση να πω δυο λόγια γιατί φωτογραφίζω. Την φωτογραφία φύσης (όχι μόνο πουλιών) την κάνω για εμένα , για την ίδια την φύση και για την διαδικασία.
Για μένα την κάνω για πολλούς και διάφορους λόγους. Πρώτον αποτελεί την καλύτερη μου διέξοδο σε περιόδους που το μυαλό μου είναι μπερδεμένο και οι καταστάσεις άνω κάτω. Είναι η απόδραση μου από το πολυτελές κλουβί της πόλης, στην αληθινή ζωή. Όπως έχω ξαναγράψει όταν το πρόσωπο μου είναι πίσω από το σώμα της μηχανής απομονώνομαι από τα πάντα γύρω μου ακόμα και αν φωτογραφίζω ψαρόνια στο παν/μιο στην Θεσσαλονίκη. Τέλος εκπληρώνω την αρχέγονη ανάγκη μου για επαφή με την φύση που ειδικά εγώ που μεγάλωσα σε μια επαρχιακή πόλη την έχω πιο έντονη.
Για την φύση το κάνω γιατί κατά την γνώμη μου το καλύτερο κείμενο δεν μπορεί να δράσει σαν μέσο ευαισθητοποίησης αν δεν συνοδεύεται από εικόνα. Επειδή αγαπάω την φύση πραγματικά πιστεύω ότι μπορώ να βάλω και εγώ με τον τρόπο μου το λιθαράκι μου στον αγώνα για την προστασία της. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να θίξω το θέμα την πώλησης των φωτογραφιών. Είμαι υπέρ αλλά και κατά αυτής της διαδικασίας… Για παράδειγμα ποτέ καν δεν μου πέρασε από το μυαλό να ζητήσω λεφτά για τα καρέ μου που προφέρω στην Ορνιθολογική μιας και ακόμα νιώθω ότι όλη η προσπάθεια των παιδιών αποσκοπεί στην προστασία και διάσωση των πουλιών και δεν εξυπηρετεί μικροσυμφέροντα. Απ’την άλλη όταν κάποιος βγάζει λεφτά με τις φωτογραφίες σου ( ημερολόγια, βιβλία, διαφημιστικά κ.α.) νομίζω ότι το δίκιο είναι να πάρεις και εσύ κάτι. Πιστέψτε με η φωτογραφία είναι πολύ ακριβή ενασχόληση!
Τέλος το κάνω για την διαδικασία, για το "ταξίδι προς την Ιθάκη". Το κάνω για τις ήμερες συζητήσεων με τους φίλους μου αλλά και συντρόφους στις εξορμήσεις ταυτόχρονα. Το κάνω για όλο το ταξίδι, για την μπουγάτσα και τον καφέ το πρωί, για το ξημέρωμα με φίλους στην Κερκίνη και άλλα πολλά προσωπικά συναισθήματα που δεν θέλω να τα αναλύσω.
Αν τα παραπάνω σας φάνηκαν μπερδεμένα μπορώ να σας πω ξεκάθαρα γιατί δεν το κάνω. Δεν το κάνω για καμία προσωπική φιλοδοξία για άνοδο και κανενός τύπου δημοσιότητα και σε καμιά περίπτωση δεν βάζω τα καρέ που βλέπω στον υπολογιστή πάνω από τα συναισθήματα που ένιωσα πριν τα τραβήξω.
Κλείνω λέγοντας ότι αν και η φωτογραφία φύσης ( όπως τα μωρά και τα ηλιοβασιλέματα) είναι δύσκολο να γίνει τέχνη , εγώ πιστεύω ότι αυτό είναι δυνατό και απαιτεί ώρες στο πεδίο και πάνω απ’όλα να γίνεις ένα με το θέμα σου, με λίγα λόγια να καταλήξεις να επικοινωνείς και να νιώθεις τα ζώα.
Αυτά….
21 comments:
Αγαπητε Δημητρη,το σχολιο σου δειχνει οτι δεν καταλαβες τι εννοουσα και θα προσπαθησω να γινω σαφεστερη.
Εγω απλως σχολιασα τη φραση σου για τις " αξιες σου στη φωτογραφηση, μακρια απο φωλιες και επικρατειες" .Διακρινω αγνοτητα στην ιδεολογια σου χωρις ιχνος υποκρισιας. Δεν ισχυει ομως το ιδιο για ολους σας.
Εκτιμω παρα πολυ τη δουλεια των φωτογραφων και των οπερατερ και πιστευω πως εφοσον αυτη η δουλεια δημοσιοποιειται συμβαλλει τα μεγιστα στο να γνωρισει και να αγαπησει ο κοσμος τη φυση, αρα και να ευαισθητοποιηθει για την προστασια της.
Λεγοντας μικροσυμφεροντα εννοουσα τις υποκριτικες κορωνες τυπου " μακρια απο φωλιες" κλπ.
Τετοιες αποψεις θα μπορουσαν να ειναι δεκτες οταν λεγονται απο απλους birdwatchers, οταν ομως διατυπωνονται απο φωτογραφους πουλιων ειναι υποπτες.
Και θα εξηγηθω. Καθε χρονο στην Ελλάδα χανονται χιλιαδες πουλια απο διαφορες γνωστες αιτιες ( φυτοφαρμακα, κυνηγι, αιχμαλωσιες, καταστροφη βιοτοπων, φωτιες κλπ κλπ). Εσεις οι φωτογραφοι εισαστε μια χουφτα ανθρωποι. Ακομα και στην υποθετικη περιπτωση να προκαλουσατε ζημιες με την δραστηριοτητα σας παλι το ποσοστο των απωλειων θα ηταν αστειο σε σχεση με το συνολικο. ( και δεν εννοω την ακραια περιπτωση της φωτογραφησης της τελευταιας φωλιας του τελευταιου πχ αρπακτικου της χωρας..)
Ομως το οφελος απο την δραστηριοτητα σας θα ηταν πιο σημαντικο εφοσον το υλικο σας θα εφτανε στο ευρυ κοινο. Οσο για την ενοχληση που θα μπορουσατε να προκαλεσετε, πιστεψε με, επειδη εχω εμπειρια, το σοκ των νεοσσων κατα την δακτυλιωση ειναι απειρως μεγαλυτερο απο το κλικ της καμερας. Αλλα θα μου πεις οτι τουε εχουμε να κανουμε με επιστημονικη δουλεια, ομως και εδω το θεμα σηκωνει μεγαλη κουβεντα για το τι ειναι και τι δεν ειναι επιστημονικο..
Κατσε λοιπον και σκεψου μονος σου τι σκοπιμοτητες αραγε εξυπηρετει η διατυπωση αξιων περι φωτογραφικης ηθικης που προφανως ενστερνιζεσαι?
Αν επικρατουσε αυτη η λογικη γενικα,δεν θα ειχε γυριστει ουτε ενα ντοκυμανταιρ με ζωα στον πλανητη και κανεις δεν θα ενδιαφεροταν για τη σωτηρια ειδων που δεν θα ειχε δει ποτε του εστω και απο φωτογραφιες η απο την τηλεοραση.
Με εκτιμηση
Sterna
Αγαπητή Sterna (καταλαβαίνω ότι μπορείς να θέλεις να μείνεις ανώνυμη ) το κείμενο που έγραψα δεν αποτελούσε άμεση απάντηση στο σχόλιο σου περί φωλιών και ηθικής ή ακόμα και στο πρώτο λίγο «επιθετικό» μπορώ να πω σχόλιο. Απλώς με τα σχόλια σου με έκανες να ξανασκεφτώ γιατί το κάνω και ένιωσα την ανάγκη να το μοιραστώ μαζί σας. Μερικές φορές όσο μου αρέσει να φωτογραφίζω , τόσο μου αρέσει και να γράφω.
Όσον αφορά τις φωλιές και την ενόχληση συμφωνώ απόλυτα μαζί σου . Η ενόχληση κατά την φωτογράφηση μπορεί να είναι ελάχιστη και απαρατήρητη , αρκεί βεβαία να γίνεται σωστά και χωρίς ακρότητες ( π.χ. μετακίνηση νεοσσών). Μιας και σπουδάζω και εγώ βιολογία γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι πολλές φορές στις επιστημονικές διαδικασίες τα ζώα στρεσσάρονται πάρα πολύ. Τέλος πάντων το ισοζύγιο ενόχλησης – ευαισθητοποίησης είναι συνήθως θετικό για τα ίδια τα ζώα. Και εγώ με τις ταινίες του Κουστό μεγάλωσα και δεν χάλασε η άποψη μου για αυτόν όταν μετά τον θάνατό του πολύ καλοθελητές είπαν ότι τα ζώα ενοχλούταν κατά την κινηματογράφηση.
Η ένσταση μου βρίσκεται άλλού. Κατά την γνώμη μου φωτογραφίες με πουλιά στην φωλιά δεν πρέπει να βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας ακόμη και αν υπάρχουν, μιας και νομίζω ότι μπορεί να οδηγήσει τον κόσμο σε λάθος πρακτικές. Δηλαδή όταν κάποιο παιδί έχει μεγαλώσει βλέποντας φωτογραφίες με φωλιές το θεωρεί φυσιολογικό να πάει σε μια φωλιά χωρίς να καταλαβαίνει πόσο ευαίσθητη είναι αυτήν η φάση με το ζώο. Καθαρά δηλαδή για λόγους ευαισθητοποίησης δεν νομίζω ότι πρέπει να δείχνονται φωλιές. Για αυτό και δεν έχω καμιά φωτογραφία φωλιάς ( εκτός από φωλιές πελαργών και γλάρων σε οικισμένα περιβάλλοντα αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία). Μπορεί να κάνω λάθος , μπορεί και όχι…
Ευχαριστώ για τα σχόλια σου
Δημήτρης Βαβύλης
Το αντιθετο ακριβως θα συμβει αγαπητε Δημητρη. Τα μωρα καθε ειδους
προκαλουν αισθηματα τρυφεροτητας και προστασιας. Επειτα ποσα παιδια θα τις δουν και που? Σε καποιο βιβλιο η σε καποιο blog? Ας μην λεμε υπερβολες - δεν μιλαμε για τηλεοπτικες διαφημισεις τωρα...
Και αν δεν πρεπει να δημοσιευτουν τετοιες φωτογραφιες ποιος ο λογος να τραβηχτουν τοτε?
Δηλαδη ντοκυμανταιρ με τοκετους αγριων ζωων τραβηχτηκαν απο εγκληματιες?
Μηπως απλα καποιοι "συναδελφοι" σου δημιουργουν "κλιμα" με βαθυτερο κινητρο να εχουν την αποκλειστικοτητα τετοιων φωτογραφιων με το αλοθι της επιστημονικης δουλειας?
Και σε τελικη, μηπως καποιοι θα επρεπε αντι να θετουν ανυπαρκτα ζητηματα, να κοιταξουν να δραστηριοποιηθουν σε πραγματικα σοβαρα προβληματα οπως πχ το κυνηγι οπου η παρεμβαση ειναι απο αστεια εως ανυπαρκτη και κανενας δεν κανει τιποτα.
Αγάπητη Sterna
Άλλο νεαρά ζώων και πουλιών και άλλο φωλιές. Τα νεαρά βεβαίως τα τραβάω αλλά αφου έχουν αφήσει την φωλιά π.χ. θαλασσοσφυριχτές μαχί με τους γονείς που πραγματικά μπορουν να προκαλέσουν συναισθήματα του τύπου "αχ τι γλυκο κ.λ.π" . Απλώς επέτρεψε μου και μακρία απο σκέψεις δόλου περι αποκλειστικότητας που αλήθεια μέχρι τώρα δεν μου είχε καν πέρασει απο το μυαλό να θεώρω ακόμα ότι οι φωλιές και μόνο δεν πρέπει να δείχνονται. Αν θέλεις νιώθω οτι παραβιάζω και την ιδιωτικότητα των πουλιών έτσι.
Άλλωστε το ζωικό βασίλειο έχει τόσες υπέροχες πλευρές να δείξουμε ,όποτε μπορούμε να αποφύγουμε τις φωλιές.
Και πραγματικά θα σκεφτόμουν ότι σε χώρους σαν τους δικούς μας ανταγωνισμοί και κόντρες δεν χωράνε αλλά απ'οτι καταλαβαίνω μάλλον δεν είναι έτσι.
Όσο για το κυνήγι κ.λ.π έχεις απόλυτο δίκιο αλλά νομίζω ότι το δικό μας όπλο είναι οι φωτογραφίες και τα άλλα μέσα που με κατάληλες καμπάνιες μπορούν να ευαισθητοποίσηουν το ευρύ κοινό και έτσι δραστηριότητες σαν το κύνηγι πλέον δεν θα χωράνε. Αύτο βέβαι προυποθέτει συνεργασία των διάφορων οργανώσεων και ατόμοων χωρίς προσωπικές κόντρες και βέβαι χρήματα για το περιβάλλον...
Ωραία η συζήτηση μας και άλλες απόψεις είναι παραπάνω απο ευπρόσδεκτες να γραφτούν.
Δημήτρης
Είναι πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά που συζητάτε και αν χωράει και τρίτος, θα ήθελα να πω και γω την γνώμη μου.
Χρήστος
Ελπίζοντας πως τελικά χωράει τρίτος, θα ήθελα να πω πως η τοποθέτηση και των δύο είναι σωστή. Πριν όμως θα ήθελα να δηλώσω στην sterna (γιατί ο Δημήτρης με γνωρίζει), πως είμαι φωτογράφος, εξειδικεύομαι στα πουλιά τα οποία με γοητεύουν και μάλιστα προσπαθώ να χρησιμοποιώ τη φωτογραφία μου επαγγελματικά, όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό στη χώρα μας. Σαφώς και δεν μπορεί κανείς να προτρέψει ανθρώπους να φωτογραφίζουν φωλιές! Κάτι που μου συνέβη και μένα όταν ξεκίναγα απο τους τότε φωτογράφους. Γιατί απλά δεν ξέρει κατ' ουσίαν, που και σε ποιόν απευθύνεται. Όταν όμως τα πρόσωπα είναι γνωστά, έχουν δομικαστεί, τότε αυτή η "μη προτροπή" αρχίζει και ξεθωριάζει. Γιατί λίγο - πολύ όλοι γνωρίζουμε πια ποιόν έχουμε απέναντί μας. Απ' την άλλη, η sterna έχει δίκιο. Η φωτογραφία είναι πολύ δυνατή και μπορεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό, ειδικά τις μικρές ηλικίες. Θα θυμάστε πιθανόν τη φωτογραφία της μικρής φώκιας που κοίταζε με ορφανό βλέμμα το φακό και που είχε γίνει το σύμβολο της καμπάνιας κατά της γούνας παγκοσμίως. Δεν λέω λοιπόν πως δεν πρέπει να φωτογραφίζει κανείς φωλιές, ούτε πως πρέπει. Δεν λέω πως δεν πρέπει να τις δείχνεις, ούτε πως πρέπει να μην τις δείξεις ποτέ. Υποστηρίζω πως πρέπει κάποιος να είναι σίγουρος στο τι λέει και σε ποιόν! Όσο για τα συμφέροντα που αναφέρθηκαν, σαφώς και η φωτογραφία φύσης είναι ένας πολύ ανταγωνιστικός χώρος. Όμως όπως σωστά γράφτηκε, δεν είναι όλοι οι άνθρωποι το ίδιο!
Χρήστος
Sterna και Χρήστο σας ευχαριστώ και τους δυο δια τα σχόλια σας.
Σίγουρα η φωτογραφία αποτελεί το πιο ισχυρό μέσω ευαισθητοποίησης και βέβαια εικόνες που απεικονίζουν μικρά και ανθρωπόμορφες μορφές (π.χ. κουκουβάγιες , πιγκουΐνοι) αγγίζουν πάρα πολύ το ευρύ κοινό. Αλλά η ένσταση μου είναι στο ότι θα μπορούσαμε να αποφεύγουμε να δείχνουμε αυτήν την πλευρά του βιολογικού τους κύκλου που λέγεται «φωλιά» και να εστιάζαμε στις άλλες υπέροχες πλευρές. Δηλαδή για να το κάνω πιο λιανά θα προτιμούσα ο να παρακάμπταμε την φάση της αναπαραγωγής που είναι και η πιο ευαίσθητη. Και εν πάση περιπτώση όπως είπε και ό Χρήστος όταν χρειάζεται να δείξουμε μια φωλιά πρέπει να το κάνουμε με προσοχή και να αναλογιζόμαστε σε ποιον απευθύνεται και τι αισθήματα προκαλεί.
Όσον αφορά το κλίμα που καλλιεργούν κάποιοι συνάδελφοι αγαπητή Sterna έτσι ώστε να έχουν την αποκλειστικότητα μπορεί να ισχύει για κάποιους αν και είμαι αρκετά νέος στον χώρο και δεν το έχω διαπιστώσει ακόμα. Από την άλλη να μην είμαστε προκατελείμενοι και έτσι να παίρνει η μπάλα ακόμα και αυτός που το κάνουν με αγνή πρόθεση με στόχο να τονίσουν πόσο ευαίσθητη είναι η φάση της φωλιά και όταν και αν κάποιος τελικά αποφασίσει να φωτογραφίσει μια, να το κάνει με τον μέγιστο σεβασμό. Δηλαδή δεν μπορώ να δεχτώ ότι σε μια τόσο υπέροχη ενασχόληση όπως η φωτογραφία φύσης δεν υπάρχουν άνθρωποι με αγνά κίνητρα.
Θα εκτιμούσα τις απαντήσεις σας.
Δημήτρης
Περίμενα, ομολογώ με ενδιαφέρον, να διαβάσω την άποψη της sterna. Κι αυτό γιατί μου φαίνεται άνθρωπος απο τον χώρο, με γνώση στο τι συμβαίνει και άποψη. Στα περισσότερα απο αυτά που ανέφερε συμφωνώ. Διαφωνώ, τουλάχιστον στο μερίδιο που μου αναλογεί, στις αιχμές για μικροσυμφέροντα και πονηριές και δολοπλοκίες και δεν ξέρω τι άλλο... Σαφώς και ένας επαγγελματίας δεν φανερώνει τα μυστικά του! Μήπως στα υπόλοιπα επαγγέλματα δεν συμβαίνει το ίδιο? Τι θα περίμενε κάποιος? Να βγει ένας φωτογράφος φύσης και να πει στο διαδίκτυο, ελάτε όλοι, βρήκα μια φωλιά Θαλασσαετού? Μια πετυχημένη φωτογραφία βγαίνει με κόπο, δαπανώντας χρόνο και άλλα δευτερεύοντα αλλά σημαντικά πράγματα, χρησιμοποιώντας γνώση και εμπειρία, με συμμετοχή της τύχης και δεν ξέρω γω τι άλλο. Όταν όμως κάποιος "παλαιότερος" δει πως ένας νέος φωτογράφος έχει ήθος, ταλέντο, διάθεση, αγαθές προθέσεις, γιατί να μην βοηθήσει??? Νομίζω Δημήτρη πως δεν έχεις την ίδια άποψη για τις "πονηριές" που αναφέρεται η sterna γιατί απλώς δεν είδες τέτοιο παράδειγμα απο τους παλαιότερους φωτογράφους που έχεις συναναστραφεί. Διαφορετικά θα είχες και συ την ίδια γνώμη! Αυτή είναι η διαφορά σας με την sterna. Νομίζω επίσης πως η γνώμη σου βαραίνει περισσότερο καθώς εσύ ασχολείσαι με την φωτογραφία ενώ εκείνη όχι. Και τελικά, η εμπειρία σου στο συγκεκριμένο θέμα είναι διαφορετική απο εκείνης. Όσο για την άποψη σου να μην παρουσιάζονται και να δημοσιοποιούνται φωλιές, ακόμα και σήμερα μετά απο τόσα χρόνια, με βρίσκει σύμφωνο. Σαφώς και έχω φωτογραφίσει φωλιές. Δεν τις έχω δείξει όμως. Ακόμα...
Στη Φινλανδία που έμεινες τόσο καιρό Δημήτρη, θα έμαθες πως οι περισσότερες απίστευτες φωτογραφίες απο τόσους γνωστούς φωτογράφους έχουν τραβηχτεί σε φωλιές. Με τις κατάλληλες συνθήκες και χωρίς τα πουλιά να ενοχλούνται στο παραμικρό. Και θα έμαθες πως όλοι αυτοί οι φωτογράφοι αλλά και οι οδηγοί έχουν τις "δικές τους" φωλιές που δεν φανερώνουν σε κανέναν! Εκεί είναι σωστό κι αποδεκτό κι εδώ όχι??? Δυο μέτρα και δύο σταθμά??? Επιτρέψτε μου να πω πως όποιος είναι έξω απο τον χορό, πολλά τραγούδια ξέρει!
Σας ευχαριστώ!
Χρήστος
Συμφωνω γενικα με τις αποψεις του Χρηστου, που προφανως λογω εμπειριας εκφραζεται χωρις απολυτοτητες.
Συμφωνω επισης οτι η οπτικη μου ειναι διαφορετικη επειδη δεν φωτογραφιζω.
Επειδη ομως γνωριζω το χωρο σας επιτρεψτε μου λιγα γενικα σχολια.
Σιγουρα η υποδειξη της φωλιας ενος θαλασσαετου στο διαδυκτιο θα ηταν μεγαλη ανοησια.
Απο την αλλη μερια ομως, πως να σχολιασω την συγκινητικη προσπαθεια ορισμενων "παλαιοτερων" να βοηθησουν με ολες τους τις δυναμεις καποιους νεωτερους φωτογραφους, στο που και πως θα φωτογραφησουν ...σπουργιτια ?
Δεν ξερω αν η φωτογραφια φυσης ειναι τεχνη, σιγουρα ομως ειναι το πιο δυσκολο ειδος φωτογραφιας ( με κορυφωση την υποβρυχια ). Αποτελειτε πολυτιμο και αναντικαταστατο συμμαχο για ολους οσους ασχολουνται με την προστασια των ζωων και των πουλιων στον πλανητη. Ισως καποιοι δεν το καταλαβαινουν αυτο.
Ομως επειδη αυτη η ευγενης σας ενασχοληση ελαχιστα σχετιζεται με την επιβιωση σας, δεν υπαρχει καμια δικαιολογια να υπαρχουν ανταγωνισμοι μεταξυ σας. Οποιος εμπνεεται απο τη φυση και εχει αυτοπεποιθηση, κανει τη δουλεια του με σεμνοτητα και αφηνει το χρονο να αποδειξει την αξια του. Και οσο για τις ..φωλιες με τα γλυκα μωρα, δεν χρειαζεται να κατηγορειστε μεταξυ σας αφου λιγο η πολυ ολοι κανετε τα ιδια.. Καποιος τις δημοσιευσε χτες, καποιος θα τις δημοσιευσει αυριο.
Τυπωστε βιβλια και λευκωματα με ωραιες φωτογραφιες να τα χαιρομαστε ολοι μας και να τα δειχνουμε στα παιδια μας μιλωντας τους για την αξια της διατηρησης της φυσης !
Ευχαριστω για τη φιλοξενια.
Sterna
Καλημέρα!
Χάρηκα που είδα την απάντηση της sterna, θα πρέπει όμως να πω πως λυπάμαι γιατί ενώ προσπαθεί να μιλήσει σαν ένας σύγχρονος, δίκαιος Αριστείδης, κρύβει τα πάντα απο εκείνη όπως τ' όνομά της και το δικό της επάγγελμα. Γιατί κάποιος τόσο δίκαιος να κρύβει την ταυτότητα του αφού κόπτεται για το τι συμβαίνει στο χώρο? Γιατί επωνύμως και ευθαρσώς δεν τον βοηθά να γίνει καλύτερος αφού νιάζεται? Είναι πολύ "ασφαλής" θέση! Σαφώς δεν συμφωνώ με τις θέσεις της για τα δήθεν σπουργίτια! Δείχνει πως δεν γνωρίζει και τόσα πολλά. Φωτογραφίζω χρόνια πουλιά και δυστυχώς δείχνω περισσότερα απ' όσα επιτρέπεται. Σε βαθμό που απο κάποιους βηθηθέντες είδα ενέργειες ανεπίτρεπτες, που δεν θα τις είχαν κάνει αν δεν τους είχα δείξει κάποια "σπουργίτια"!!! Ένα λάθος που μάλλον δεν με δίδαξε καθώς κι αυτή τη στιγμή μιλώ σαν να απολογούμαι σε κάποιον που δεν γνωρίζει τόόόσο καλά τα πράγματα και θεωρεί πως και μόνο οι σκέψεις του αρκούν για να στηρίξουν σοβαρή άποψη! Δεν λέω πως δεν συμβαίνουν κάποια παρατράγουδα αλλά να είναι σίγουρη η φίλη-ος sterna πως τίποτα δεν είναι αυταπόδεικτο και πως ο χώρος των φωτογράφων φύσης είναι υγιέστερος απο πολλούς άλλους χώρους που σχετίζονται με το περιβάλλον! Μη εξαιρουμένων και όσων κάνουν απλώς birdwatching! Μπορώ να ξανα-ξαναπώ τη γνώμη μου μιλώντας όμως με κάποιον που έχει ταυτότητα. Σου προτείνω Δημήτρη, εν κοινώ, να κάνεις και συ το ίδιο. Αν η φίλη-ος δεν συστηθεί πήρες σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα μια πλήρη εικόνα της Δασόκοτας! Έρχεται απ' το πουθενά, κακαρίζει ελαφρά και πετά για να χαθεί στο πυκνό, σκοτεινό της δάσος, αφήνοντας πίσω μια κουτσουλιά! Δεν δέχομαι κριτική απο ...φαντάσματα! Είμαι έτοιμος να την δεχτώ απο οποιονδήποτε έχει καλή διάθεση και πρόθεση και επίσης είμαι έτοιμος να διορθώσω τα όποια λάθη μπορεί να μου καταλογιστούν σε μένα ή στον χώρο μου, μα απο κάποιον που έχει εικόνα, μπορεί και έχει το θάρρος να συζητήσει πρόσωπο με πρόσωπο. Χρειαζόμαστε διαφάνεια για να γίνουμε καλύτεροι και όχι "διαφανείς" δημόσιους κατήγορους.
Χρήστος
Παρακολουθώ αυτή τη συζήτηση από την αρχή.Θεώρησα ότι δεν υπήρχε λόγος να σχολιάσει κάποιος γραφόμενα ανώνυμης.Ειπώθηκαν πολλά που δεν στέκουν. Καταρχήν η επίθεση της ανώνυμης στο Δημήτρη ήταν τελείως άδικη. Θυμίζω: " Αφου η Δασοκοτα ειναι πουλι-μυθος προφανως φωτογραφηθηκε απο φωτογραφο-μυθο! Οποια επαρσις!
Λιγη σεμνοτητα δεν θα εβλαπτε, αντιθετως θα φανερωνε ηθος..."
Για να καταλάβει κανείς αυτό που έγραψε ο Δημήτρης θα πρέπει να πιάσει το φακό και να βγει στο πεδίο να προσπαθήσει να φωτογραφίσει το πολύ κοινό σπουργίτι.Μετά θα είναι σε θέση να εκτιμήσει την επιτυχία φωτογράφισης της δασόκοτας.Επειδή γνωρίζω το Δημήτρη και το Χρήστο πολύ καλά, ξέρω ότι είναι άψογοι σε αυτό που κάνουν.
Όσο για τη συνεργασία μεταξύ των φωτογράφων φύσης άσε να το ξέρουμε εμείς αυτό εντός του χορού.Θα μπορούσα να αναφέρω πολλά παραδείγματα συνεργασίας.Θα το έκανα με μεγάλη χαρά αν ήξερα σε ποια απευθύνομαι.
Σε κάθε κλάδο, υπάρχουν τα "χλωρά" και τα "ξερά", τα οποία σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να "καίγονται" μαζί. Ομαδοποιήσεις του τύπου "εσείς οι φωτογράφοι" είναι από απλοϊκοί μέχρι επικίνδυνοι. Ποιός έκανε και τί συγκεκριμένα, με ονόματα.
Γιατί τουλάχιστον όλοι όσοι είμαστε στο "χώρο" γνωριζόμαστε πολύ καλά γιατί οι εμπειρίες και οι χώροι στην Ελληνική φύση είναι κοινοί (και δυστυχώς λιγοστεύουν!). Τουλάχιστον, αυτοί που κατηγορούν και εκφράζουν άποψη, θα πρέπει να έχουν το θάρρος να την εκφράζουν επώνυμα, χωρίς να καλύβονται από το πέπλο της ανωνυμίας.
Οι έλληνες φωτογράφοι-παρατηρητές πουλιών (το ένα φέρνει το άλλο και αντίστροφα, όλοι είμαστε και τα δύο μαζί συνήθως) δεν έχουν δώσει μέχρι στιγμής δείγματα "κακής" περιβαλλοντικής συμπεριφοράς. Το αντίθετο μάλλον... αγωνίζονται όλοι μαζί για να αναδείξουν όλα όσα κάποιοι άλλοι αρέσκονται στο να τα φυλακίζουν, τουφεκίζουν, τσιγαρίζουν, κτλ. Αφού λοιπόν, όλοι (φαντάζομαι συμπεριλαμβανομένης και της ανώνυμης/ου STERNA) είμαστε στο ίδιο στρατόπεδο, και είμαστε και λίγοι, καλύτερα να είμαστε πιο ενωμένοι, για ένα καλό κοινό σκοπό.
Στην ιδεατή περίπτωση, θα πρέπει να εξαφανιστούμε όλοι οι άνθρωποι από τον πλανήτη. Γιατί αλλιώς,όλα τα υπόλοιπα, θεωρητικά, είναι ενόχληση για τα πουλιά.
το επαναλαμβάνω κι εδώ.
Τι είδους sterna είναι ο/η επισκέπτης?
Μάλλον κάποιο σπάνιο . Ισως anaethetus. KΑι ως τέτοιο θα πρέπι να μας φανερωθει και να την φωτογραφίσουμε. κατόποιν να ειδοποιήσουμε και τους άλλους φωτογράφους φύσης της ελλάδας και να την φωτογραφίσουν και εκεινοι σε διάφορες πόζες , ακόμα και στην περιόδο της φωλεοποίησης.
Μετά να δουμε ποιος έβγαλε την καλύτεργ φωτο και να τον βραβεύσουμε. Βέβαοια όλα αυτά με την άδεια της sternas.
Mε χιουμοριστική διάθεση παντα το παραπανω κειμενό μου και διχως να θελω να την θίξω είτε ώς άνθρωπο είτε ως sterna.
Σας ζητω ταπεινα συγνωμη αν χωρις να το θελω εθιξα καποιους απο εσας.
Και ειδικα για τον κ.Χρηστο δεν καταλαβαινω γιατι το πηρε προσωπικα.
Οι προβληματισμοι μου δεν αφορουσαν στους φωτογραφους που τους εκτιμω και θαυμαζω το εργο τους, αλλα καποιους κολλημενους του χωρου μας, ειδικα εκει κατω στην Αθηνα, που θεωρουν οτι οι " φωλιες και οι επικρατειες" κινδυνευουν πρωτιστως απο τους φωτογραφους, σα να μη γνωριζουν οτι οι επικρατειες καταστρεφονται απο τις μπουλντοζες και οι φωλιες απο τους εμπορους που γεμιζουν τα παζαρια με αγριοπουλια. Ελατε εδω στη Βορειο Ελλαδα να δειτε τι γινεται...
Συγχωρηστε με αν επιλεγω να κρατησω την ανωνυμια μου.
Sterna
Η επιφώνηση "Κύριος" δηλώνει σεβασμό. Κάτι το ποίο δεν δείχνεις πως έχεις sterna, όχι μόνο ως προς εμένα αλλά προς όλους που συμμετείχαν στη συζήτηση. Σαφώς και δεν με νοιάζει η ειρωνία σου που απο το πρώτο μήνυμα σου υπάρχει στα γραπτά σου. Και δεν με νοιάζει γιατί πρέπει κάποιος να την εκφράζει. Φυσικά και δεν δέχομαι την συγνώμη σου για την επιμονή σου να μένεις ανώνυμη. Όταν κατηγορείς πρέπει να έχεις το θάρρος να υπογράφεις αυτά που λες και όχι ν' αφήνεις υπονοούμενα. Και να κατονομάζεις όσους κατηγορείς. Και να λες τι ακριβώς έχουν κάνει. Κάτι τέτοια κάνουν όσοι δεν έχουν να πουν απολύτως τίποτα! Ούτε το στυλιζαρισμένο, ευγενικό υφάκι σου περνάει. Θα πέρναγε και θα ήταν δημόσια αποδεκτό αν είχες ειλικρινώς παρουσιαστεί. Μάθε λοιπόν, Αριστείδη, πως άνθρωποι σαν και σένα κάνουν μεγαλύτερο κακό και στα πουλιά και στους ανθρώπους. Γιατί μοιράζουν αφειδώς διχόνοια και υποψία ακόμα και εκεί που δεν χρειάζεται!
Ο κ. Χρήστος λοιπόν πειράχτηκε τόσο γιατί δεν είναι μια διάφανη, περαστική κουκίδα στο σύμπαν, θα υπάρχει και αύριο, ήταν παρέα όταν ο Δημήτρης έβγαλε την Δασόκοτα και όλα τα άλλα στο Φρακτό και θα είναι και σ΄ άλλα μέρη για να δείχνει σ' όποιον μπορεί είδη περισσότερο επικίνδυνα απο τα πουλιά! Επίσης είμαι "εδώ κάτω στην Αθήνα", που προφανώς έχεις πρόβλημα και μ' αυτό! Και ανώνυμη και εμπαθής, μήπως και ρατσίστρια? Δεν ξέρω και δεν θέλω να μάθω τι εμπειρίες είχες στη ζωή σου απο φωτογράφους φύσης και μη αλλά ΕΠΕΙΔΗ ΕΣΥ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ ΚΑΙ ΟΧΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ, δεν είναι όλοι οι άνθρωποι το ίδιο. Γι' αυτά κι άλλα τόσα σου απαντώ και όχι γιατί απλά ενοχλήθηκα.
Στους πόσους που σε κράζουν, καταλαβαίνεις το λάθος σου??? Μάλλον δεν το καταλαβαίνεις! Καλά θα κάνεις αντί να προσπαθείς να μάθεις ήθος στους φωτογράφους φύσης να διδαχθείς ήθος η ίδια-ος!
Χρήστος
Δηλαδη κ.Χρηστο απο Αθηνα, τωρα που όλη αυτη η αλτρουιστικη σας διαθεση να δείξετε και να μαθετε ενα σωρο πραγματα στους νεους, εμενα μου μυριζει "πατροναρισμα", να υποθεσω οτι οφειλεται στην ελλειψη ηθους απο μερους μου?
Για ονομα του θεου, εγω με τον Δημητρη μιλουσα, εσας ποιος σας ανακατεψε ?
Πατρονάρισμα γιατί???
1) Να κοιτάξεις την όσφρηση σου.
2) Είσαι ο Ζορό? Ή εσύ είσαι τελικά ο Ρομπέν???
3) Τώρα αρχίζω να αντιλαμβάνομαι το πρόβλημα σου. Δεν μας είπες ότι ήθελες τετ α τετ συζήτηση με τον Δημήτρη.
4) Σ' αφήνω στη μοίρα σου και σε παραδίδω στη κρίση των υπολοίπων γιατί έχω καλύτερα πράγματα να κάνω απ' το ν' ασχολούμαι με ...τουλάχιστον φαντασιόπληκτα γιατί δεν επιτρέπεται να μιλήσω αλλιώς αφού φιλιοξενούμαι.
5) Παρέμεινε ανώνυμη και άγνωστη. Μάλλον σου ταιριάζει!
Συγνώμη απο τους υπόλοιπους!
Χρήστος
Καλησπέρα σε όλους και όλες,
παρακολουθώ τη συζήτηση σας απο την αρχη και οφείλω να ομολογήσω ότι στην αρχή ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και δημοκρατική (ακουγόταν - γραφόταν διαφορετικές απόψεις) αλλά στην πορεία κατέληξε σε διαμάχη.
Η δουλειά που κάνει ο Δημήτρης και τα άλλα παιδιά είναι πολύ σοβαρή και ευαίσθητη. Εμένα προσωπικά με κάνει να νιώθω περήφανη που υπάρχουν τόσο νέα παιδιά που αντί να χάνουν το χρόνο τους δεξιά και αριστερά ασχολούνται με τη φύση και την αποτυπώνουν στο φωτογραφικό φακό δίνοντας σε μας τη δυνατότητα να ταξιδέψουμε μαζί τους. Επίσης, το γεγονός ότι αποφάσισαν να δημοσιοποιούν τις φωτογραφίες τους είναι προς τιμήν τους και δείχνει ότι δεν διακατέχονται απο εσωστρέφεια και υπεροψία γιατί με αυτό τον τρόπο είναι ανοιχτοι σε κάθε κριτική. Αυτό πρεπει να επιβραύσουμε και να τους δώσουμε κίνητρο με τα σχόλια μας να συνεχίσουν και όχι να τους κάνουμε επίθεση για την ευαισθησία τους...
Με εκτίμηση
Όλγα Κατσιάνη
Sterna ένα blog αποτελεί μια ανοιχτή πηγή ενημέρωσης όπου οι απόψεις που λέγονται είναι δημόσιες σε όλους και βέβαια κρινόμενες. Έτσι και εγώ σε κάθε δημοσίευση είμαι έτοιμος να δεχτώ κριτικές από τον κόσμο με μορφή σχολίων και δεν διστάζω και να δημοσιεύσω τα σχόλια που δεν με «τιμούν» όπως το πρώτο σου σχόλιο. ‘Όμως αν μπεις στην διαδικασία των σχολίων πρέπει να είσαι και εσύ και ο καθένας έτοιμος για την κρίση των δικών του σχολίων και απόψεων Αν ήθελες η συζήτηση να είναι μεταξύ μας θα μπορούσες να μου στείλεις προσωπικό e-mail..
Επίσης είναι γεγονός ότι εγώ ( που αν θες δέχτηκα την επίθεση σου) είμαι από την πρώτη στιγμή επώνυμος και τα λεγόμενα μου κρίνονται και καταγράφονται όσον αφορά το πραγματικό μου πρόσωπο και όχι ένα ψευδώνυμο σε έναν υπολογιστή ενώ εσύ λες και διατυπώνεις τις απόψεις σου , που μπορεί κάποιες να είναι και σωστές ο καιρός θα δείξει, πίσω από την ασφάλεια ενός ψευδωνύμου.
Και στις αναφορές περί πατροναρίσματος των νέων, μιας και τυχαίνει να είμαι και νέος στην ηλικία αλλά και φωτογραφικά, η μέχρι τώρα η συναναστροφή μου διάφορους φωτογράφους ( εδώ και στην Φινλανδία) μόνο θετικά αποτελέσματα είχε. Στην Φινλανδία αν δεν με είχε βοηθήσει ο Jari που είναι και επαγγελματίας φωτογράφος και οδηγός , χωρίς ούτε καν να μου ζητήσει λεφτά μια φορά, δεν θα είχα βγάλει ούτε τα σπουργίτια που ανέφερες. Το ίδιο στην Ελλάδα χωρίς την βοήθεια κάποιον ανθρώπων δεν θα είχα καν το κουράγιο να ξεκινήσω και να συνεχίσω την φωτογραφία μιας και δεν είναι καθόλου εύκολο. Και αν τώρα μπορώ να λέγομαι φωτογράφος φύσης ( γιατί είναι μεγάλος χαρακτηρισμός ) μάθε ότι αυτό οφείλεται σε μια συνάντηση που είχα ένα βράδυ σε ένα μπαρ του Έβρου πριν 3 χρόνια με έναν Έλληνα φωτογράφο φύσης. Άρα ή εσύ κάνεις λάθος στα περί πατροναρίσματος ή εγώ πέφτω μόνο στους σωστούς ανθρώπους.
Δημήτρης Βαβύλης
Ζήτησα συγνώμη πριν απο τους υπόλοιπους. Ήταν λίγο. Παραδέχομαι πως παρασύρθηκα απο το άδικο που κατά την γνώμη μου γραφόταν. Βαρέθηκα όμως όλα αυτά τα χρόνια να ακούω υποψίες, κατηγορίες κι ανακρίβειες που συχνά φτάνουν σε κακίες.
Είμαι στη διάθεση των υπολοίπων για οποιαδήποτε συζήτηση για τη φύση και τα πουλιά.
Χρήστος
Χίλια συγνώμη ξανά!
τι θα γινει με τη φωτογράφιση ρε παιδιά. Την αποκαρδιώσαμε την sterna μας και δεν θα στηθει για φωτογράφιση. Αρε χρηστο αρέ χρήστο .
και ηταν και anaethetus.
ΚΑΛΕΣ ΒΟΥΤΙΕς ΡΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕΕ
ΠΙΑΣΑΝ ΟΙ ΖΕΣΤΕΣ
Post a Comment